Показовий урок обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року»" із предмету «Захист Вітчизни»
(докладніше...)
Успіх у формуванні особистості дитини багато в чому залежить від форм організації навчання. На сучасному етапі провідною формою організації навчальної роботи є урок.
У процесі навчання урок відіграє
інтегруючу роль, оскільки відображає та поєднує такі його компоненти, як мету,
тему, зміст, методи, засоби навчання, взємодію вчителя і учнів.
Тому у своїй роботі використовую
такі чотири головні форми організації навчальної діяльності:
· парна (взаємодія
учня з учнем чи вчителя з учнем);
· групова (навчаю
одночасно весь клас);
· кооперативна (колективна – всі учні активні і навчають один одного);
· індивідуальна (самостійна) робота учня.
Всі учасники уроку позитивно
налаштовані, тому в спілкуванні з учнями на уроці обходимось без частки не.
Замінюємо слово з не на інше. Наприклад: «не перебивайте один одного» - «будьте
толерантними». Учасників навчального процесу об’єдную в пари, трійки, групи. Вже
на занятті в такий спосіб закладаю здатність учнів до об’єднання, до праці, до згурторваності.
Все, що пропонують учасники
навчального процесу приймається та обговорюється. Уникаємо оцінки у вигляді суджень
«правильна відповідь», «неправильна відповідь», «добре», «погано». На уроці
допомагаю аудиторії опановувати інформацію й прийняти власні рішення, висновки
тощо. Обов’язково стежу за тим, щоб хтось не залишився поза увагою, осторонь
від обговорення.
Стараюсь уникати закритих питань,
тобто таких, на які можна дати відповідь «так»
або «ні», не вживати відкритих запитань,
які починаються зі слів «як?», «чому?», «який?». Заохочую учнів до висловлення
своїх думок, ідей та демонструю увагу до всіх, дякуючи кожному за запитання і
за відповіді. Це стимулює дітей і надалі ділитися своєю інформацією, яку в
інший спосіб вони вагалися б висловити або вважали б її за недоцільну.
Якщо зобразити
методику моєї роботи яка ґрунтується на активному та інтерактивному навчанні,
то виглядатиме це так:
Активні та інтерактивні форми роботи
Життєві Дослідницька Пошукова Вільна
ситуації діяльність діяльність імпровізація
Рольові Пізнавальні Ситуативні
ігри ігри колізії
На мою думку види уроків, які
впроваджую у своїй практиці, допомагають відійти від стандарту, «підштовхують»
до власного, особливого погляду на життя.
Види уроків
- Урок-пізнання істини
- Урок-тренінг
- Урок-народознавчий аспект
- Урок вільного спілкування
- Урок-подорож
- Урок-екскурсія
- Урок-дослідження
Враховуючи психологічні особливості
учнів та рівень їхньої готовності до спілкування вважаю, застосовувати
інтерактивні технології навчання варто розпочинати з роботи в парах. Саме в
процесі роботи в парах учні отримують можливість говорити. Цю технологію
використовую на будь-якому етапі уроку і навіть на етапі перевірки самостійної,
коли пропоную перевірити відповіді завдань, в разі їх розходження. На своїх
уроках використовую слідуючі методи інтерактивного навчання.
Інтерактивні вправи
- Знайомство
- Пазли
- Очікуванння
- Руханки
- Метод ПРЕС
- Діагностика
- Карусель
- Тепер я знаю…
- Зворотній зв’язок
- Мозковий штурм
- Релаксація
Руханка "А ми - літаємо" |
Вправа "Пазли" |
Вільне навчання на уроці,
висловлювання власної думки, повага до думки оточуючих, ось необхідні умови, що
забезпечують ефективність нових технологій.
Результативність застосування
інтерактивних форм і методів навчання – велика. Адже учень засвоює матеріали:
- під час лекцій – 5%;
- під час читання – 10%;
- під час роботи з відео-аудіо матеріалами – 20 %;
- під час – демонстрації 30 %;
- під час – дискусії 50 %;
- під час – практики 75 %;
- при навчанні інших, чи відразу застосовуючи знання 90 %.
В своїй роботі керуюсь такими основними
заповідями:
1. Люби дитину! Любов до дітей –
серцевина педагогічної моральності, основа культури вчителя.
2. Вір у дитину! Без віри в
дитину, без довіри до неї і вся педагогічна мудрість, усі методи і прийоми
навчання і виховання руйнуються.
3. Знай дитину! Без знання дитини
немає навчання, немає виховання, немає справжнього педагога.
4. Поважай дитину! Не вважай себе
спроможним вирішувати ті питання, які належить вирішити учневі як особистості.
5. Розумій дитину! Вмій поставити
себе на її місце, побачити світ її очима, зрозуміти чим дитина живе. До чого
прагне.
Такі форми згуртовують колектив,
створюють ситуацію успіху.
В позаурочній роботі використовую
обмін досвідом з національно-патріотичного виховання, проводимо екскурсії, спільні
військово-спортивні свята між допризовниками шкіл освітнього округу.
Учні з задоволенням займаються у гуртку
«Основи захисту Вітчизни». В результаті цього в 2013 році на районній
спартакіаді допризовної молоді, команда учнів виборола 2-е місце, і взяли
участь у складі районної команди на обласній спартакіаді де показали також
непоганий результат – 5 місце в області.
Завдячуючи таланту учнів та їхній
наполегливості разом досягнули ось таких результатів.
Таблиця
учнівських досягнень в 2013-2015
році
Районні
№
з/п
|
Олімпіади, змагання
|
Місця
|
1
2
|
Географія 10 клас
Спартакіада допризовної молоді
|
1
2
|
Обласні
№
з/п
|
Олімпіади, змагання
|
Місця
|
1
|
Спартакіада допризовної молоді
|
5
|
Немає коментарів:
Дописати коментар